Friday 8 April 2011

Alhamdulillah..tErSanGat GuMbiRa......

assalamualaikum...

tajuk entry aku kali nih berbunyik 'Alhamdulillah..tersangat gumbira..'
nak tau kenapa aku tersangat gumbira????
yang pertamanya...
aku dapat hadiah teddy bear..
dari kawan yang kadang-kadang buat aku gumbira sampai lupa dunia..
kadang-kadang buat aku rasa sangat sakit hati yang tak terkata..yeakew??
ahahaha..tak la sampai macam tue kan..biasala adat dalam berkawan..
kalau tak ada perasa tak sempurna la pulak kan..

yang keduanya...
tak akan aku lupa sampai mati...insyaAllah
kejayaan dalam menghasilkan robot berkaki lapan..
dalam masa dua hari..
actually..
aku dah memang tersangat give up..
bila gagal nak fabricate robot nih..
robot pertama dulu..
mekanism dia sangat bagus kalau berfungsi..
disebabkan kesilapan teknikal..(slot dia xsmooth dan beberapa masalah lagik)
so robot tue tak mungkin dapat bergerak dengan baeknya..
akan stuck..dan stuck..
so memang tak ada solution lagik..
melainkan buat lain..
macam mana nak buat lain..
keesokan harinya tue..
memang dah nak kena present..
memang tersangat down masa tue..
hanya Allah saja yang tau..
dengan ahli group yang tak bagi komitmen lagik..
dan mengharap keajabaian akan berlaku..
(mana mungkin tanpa usahakan melainkan Allah dah kata memang itu akan jadi)

by the way...
mungkin Allah masih mahu memberi peluang kepada team aku..
group kami belum tidak dipanggil untuk buat presentation..
dan prof masih memberi ruang untuk memperbaiki hasil kerja masing-masing...

bila dengar jek macam tue..
di saat2 akhir team aku semua bangun...
bincang balik untuk cari solution macammana nak improve projek kami nih..
kaji balik kenapa first robot dulu boleyh gagal..
so..kami start daripada kosong balik..
semua turun padang bagi kerjasama nak fabricate octapod robot nih..
sangat terharu okie..
tak ada lagik member-member yang MIA (missing in action)
disebabkan dah ada experience kegagalan robot dulu..
kerja kami lagik mudah..
kami tau masalah apa yang bakal hadapi kalau position kaki letak macam nih..macam nih..
menakjubkan dalam masa dua hari saja kami dapat siap octapod robot tue smpai dia jalan..
kegagalan bebenar mengajar erti kejayaan sebenar..
kerja yang teliti sangat memudahkan cara..
menjimat masa..
berbanding kelam -kabut...
banyak yang aku belajar dari projek nih..
Alhamdulillah....

Thank you Allah..

terima kasih jugak kepada ahli-ahli kumpulan yang bertungkus-lumus bersama-sama menyiapkan projek nih..walaupun kerja lain bertimbun-timbun..sangat berbaloi..




No comments:

Post a Comment